fredag, november 04, 2005

Uttagsförvirring

Har funderat på dennna företeelse några gånger och blir lika förvånad varje gång den inträffar, vilket senast var igår. När en del betalar sina varor, företrädesvis matvaror, så väljer de att betala med kort. Så långt allting ok. Men så vill en del visst ha en del kontanter och yppar orden "Ta det på 300". Det som jag inte begriper och retar mig på att om nu tex inköpet kostade 63.50:- varför i hela värden "tar de då på 300"? Varför int ta på 363.50:- så man slipper kuta omkring med en massa växel som skramlar och är allmänt jobbiga? Så brukar jag iaf göra om jag vill ha ut några kontanter i samband med annan handel.

Detta har hänt flera gånger och jag blir lika konfunderad varje gång, och inte haft modet att fråga vederbörande varför. Finns det folk som vill ha precis 36.50:- ? Finns det en 36.50:- store? Eller man kanske borde rakt upp och ner helt enkelt skälla ut människan för att denne inte ser sitt eget bästa utan måste lasta ner sin tillvaro med ytterligare många små men tillräckligt tunga växelmynt som dels gör denne människa retlig samt anhöriga i dennes direkta omgivning. Det kan helt enkelt inte vara ett bra beteende.

(Blev uppläst av Gert Fylking i Rix MorronZoo, rätt kul)