tisdag, november 13, 2007

Rullgardin

Får lite deckarbokskänslor varje gång jag besöker mitt eget sovrum nuförtiden. Varför frågar sig givetvis den alltid lika frågvise gemene mannen. Jo, för några dagar sedan så brukade jag visst lite väl mycket våld när rullgardinen skulle dras upp varvid den helt enkelt behagade att lossna från sina fästen och göra en vilsen dammråtta sällskap på golvet. I min brist på morgontid så lät jag den ligga och invänta en bättre version av mig själv. Nu är står den iaf upprullad efter väggen och jag begagnar nu gardinerna som mörkläggning och det fungerar utmärkt.

"När kriminalkommissarie "Van Vetknappnåt" sent kunde återvända till sin lägenhet så återfanns den gamla rullgardinen fortfarande halvt ihoprullad bredvid fåtöljen i sovrummet. När skall jag egentligen få tid att sätta upp den, tänkte den numer alltför ofta och alltför trötte Van Vetknapptnåt. Den kommer troligtvis stå kvar där i ytterligare ett par år som ett monument över den håglöshet som med jämna mellanrum drabbade honom och som blev allt svårare att bli av med för varje gång"

Nog om rullgardinen.

Det är tänkt att jag nu till helgen skall kulturera mig lite med hjälp av gruppen bakom "Mammas Nya Kille", nämligen Klungan. Den kulturella staden som skall kulturera mig blir den med cyklar i princip överallt, Uppsala hette den visst. Det ser jag fram emot rätt mycket faktiskt då folklivsfanatikern Job Andersson är lite av en hustomte. Sist jag kulturerade så var det i samma stad och då var det Sven Zetterberg som stog för underhållningen på Katalin. Ett kort besök i hufvudstaden kommer även att hinnas med.

Lite fascinerad blir jag också varje år då snön ställer till med problem nästan överallt den behagar falla. Det är pricis som större delen av Sverige kan liknas med ett par guldfiskar som med jämna mellanrum simmar förbi en snöhög i sitt akvarium och blir lika förvånade varje gång och lika fort glömmer bort det. Nu är iofs en snöhög i ett akvarium inte en bra jämförelse då en snöhög i ett akvarium är snäppet ovanligare än att det snöar i Sverige. Men hellre en halvkass jämförelse än en jämn ström av kassa halvrörelser som tenderar att endera rendera i träningsverk eller radera verkningsgraden i ett reningsverk som verkar rent overkligt rent rentutsagt...