måndag, januari 07, 2008

Kroppskonflikt

Ibland förundras jag över de beslut som min kropp tar utan att konsultera mitt eget medvetande. Lite då och då verkar följande dialog utspela sig melan de bägge. M är medvetandet, K är då kroppen.

M - Jaha kroppen, nu hade jag tänkt att gå och lägga mig i och med att jag skall upp kl 6 och jag behöver sova eftersom jag är trött.
K - Jag vet inte om jag kan gå med på det ikväll faktiskt. I natt är en sådan natt som är specifikt bra för att plocka snäckskal på en strand i medelhavet.
M - Ja jo, kanske det. Nu råkar det vara så att jag varken befinner mig vid medelhavet eller känner för att plocka några snäckor alls utan är rätt trött och vill sova.
K - Du, vet du vad? Det skiter jag i. Nu är du pigg i fyra timmar.
M - Fan.

Det känns som att ibland är kommunikationen mellan dessa två i stort sett 0 eller så har de något gammalt groll som har kört av på motorvägen där kommunikationen mellan kropp och medvetande susar fram och tydligen blockerar bägge körfälten.