torsdag, oktober 14, 2010

The Doft

Svängde förbi Ica på slutet av lunchen. Varför kanske gemene man undrar. Jo ett brev skulle postas och eftersom brevlådan i byn råkar vara situerad på väggen till byggnaden där Ica huserar så hamnade jag där. Ica-Stig syntes inte till. Nåväl, nog om det matvarukedjan.

Det blåser rätt friskt idag, så där pass att det känns av i min fyrkantiga gamla tegelsten till bruksbil. Varför är då detta relevant för historien? Jo, en äldre dam, gissningsvis 61 år och förtispensionär, behagade passera mellan mig och brevlådan.

Inget konstigt eller uppseendeväckande med det i sig. Men den doften, eller odören av tja vad skall jag kalla det..."kärringparfym" är ett passande namn, kunde knappt någon som befann sig på den ca 400m2 stora parkerinsplatsen undgått att känna. Trots en rejält kraftig vind.

Hur är detta bara möjligt? En förklaring skulle kunna vara att denna doftbomb möjligen skapats av att damen ligger inne med ett helt badkar av detta extrakt och helt sonika nersänkt hela sitt jag i detta strax innan hon påträffades strax utanför Ica.

Det sticker fortfarande sådär obehagligt i både näsan och långt inne i huvudet bara jag påminner mig själv om händelsen. Jag är traumatiserad.