torsdag, augusti 17, 2006

Jahaja

Det har hänt igen. Alltså har det hänt förut. Det kommer med största sannolikhet inträffa igen. Jag pratar om när mina bilfördomar kommer till allmän kännedom och just den allmänheten som den kommer tillkänna hos har just ett sådant ekipage som jag precis raljerat en massa dynga om.

Denna gång gällde det en nyinköpt småbil, relativt ny årsmodell och min kommentar den här gången var stil med "Ja inte är det där världens vackraste bil precis" i tron att ägaren inte befann sig i min närhet. Det gjorde han. Klockrent.

Jag har nämligen lite svårt med att kunna rättfärdiga ett köp av en nyare liten skitbil för säg en sisådär 70-80k med argumentet att den drar lite bensin och att du kan parkera den i ett cykelställ. Är du mer än en tvärhand hög så kan du inte använda baksätet utan att sillburkskänslan kommer krypande som ett tak i nackhöjd. Har du mer än en petflaska som bagage måste du använda takräcket. Om två år är den värd 23 loppor. Krockar du så vill det till att det finns krockkuddar precis överallt. Säg att du orkar med tråkigheten med en rostfri gammal 740 som du köper för max 15 laxar, vilket är betydligt mycket mindre än värdeminskningen på din halvnya ostkupa, så har du ca 65 loppor att köpa reservdelar och bensin för istället. Är det bara jag som tänker så?