fredag, augusti 18, 2006

Några bilder

Överallt mygg. Mygg på händerna, mygg på kepsen, mygg runt fjällbjörken som lutar snett över ån, mygg i luften. Överallt mygg. Smeker ut linan och klinkhammern lägger sig med sitt ctc dun en meter framför stenen snett uppströms. Det är fortfarande varmt i luften vilket får ses som en ovanlighet så nära fjällen vid denna tidpunkt på året.



Hinner precis se ryggfenan bakom stenen innan harren suger ner min imitation. Det gäller att vara snabb med mothugg då det vankas harrhugg eftersom den tenderar att spotta ut imitationen om den märker att något är galet. Jag hann. Linan dansar uppströms och vattendropparna gnistrar i det somriga evighetsljuset som envist dröjer sig kvar över landskapet. Dämpar rusningen genom att trycka handen mot rullen och börjar sakteliga minska avståndet mellan mig och ”the lady of the stream”. Dock är inte kampen över utan när harren befinner sig ett par meter från mina fötter så försöker den en sista gång undslippa sitt öde genom tre stycken mindre försök till rusningar men efter det så landas den i håven.

Omgivning och den fight det precis bjudits på sjunker in i medvetandet och tillvaron känns för ett kort ögonblick väldigt påtaglig och ytterst njutningsbar. Letar med blicken runtomkring efter någon att dela upplevelsen med och försöker förmedla den till en intet ont anande talltita. Jag fick aldrig veta om den förstod mig men i det stora hela gjorde det inget alls.

2 Comments:

At 18/8/06 10:11, Blogger Dan (gearhead) said...

var en sväng uppe hos farmor i dikanäs...dämpningen beror på att rullen endast har ett övervarvningsskydd och ingen direkt broms....harren var inte så stor(men säg det inte till någon). Iofs så är det nog lättare att få stor harr här i ångermanälven...

 
At 18/8/06 13:21, Anonymous Anonym said...

Första stycket fick mig att titta upp mot himlen och säga TACK för att jag bor i skåne! :)

 

Skicka en kommentar

<< Home