torsdag, december 21, 2006

Modellbygge

Det skulle kunna vara en sådan där sak som jag fastnat för. Men det är det inte.
Jag kom ihåg när jag som liten grabb blev hänförd av bilderna utanpå modellboxarna och det ledde så småningom till ett inköp av en sådan. Föremålet för mitt gillande var en modell av ett viggen. Den införskaffades och jag började genast det dryga arbetet med att försöka få ihop något som liknade bilden.

Givetvis var det inte speciellt lätt men efter många om och men så stod den färdig i all sin prakt. Och vilken prakt sedan, missfärgad och med det där kontaktlimmet i överflöd som utgjorde en extra skyddande tvärful lackering på vissa ställen på den svenska stoltheten. Det var och är fortfarande den enda modell jag byggt och kommer att bygga. Missminner jag mig inte så sprängdes den kort därefter. Den sprängande känslan överträffade vida den modellbyggande känslan. Det sprängs alldeles för lite onödiga saker av mig idag.