fredag, oktober 20, 2006

Växel

Införskaffade en bok ena dagen i den lokala boklådan. Det händer inte så ofta men dock ibland. Priset för ännu en Bosch deckare var 229 balabalubas, dyrt, ja kanske men det gäller att stödja affärsverksamheten i den lokala hålan ibland om man inte vill att den skall damma igen. Den unge mannen som tog betalt misslyckades kapitalt med att införa köpesbeloppet i sin kassaapparat och redan där syntes en svag nervositet manifestera sig genom en något okontrollerad blick som sökte någon med mer erfarenhet.

Den något oerfarne expediten frammanade nu all sin tankekraft och försökte på ett raffinerat sätt räkna ut vad han skulle ge tillbaks på min femhundring, den jag tog ur den tjocka bunten med alla andra femhundringar givetvis. Nervositeten ökade och han prasslade med tre hundringar som han efter ett långt tag, där det hann bli svagt pinsamt, tänkte ge mig. Hur han listade ut den ekvationen vet jag inte om jag vill veta men jag påtalade, av någon knepig anledning, att jag ville ha 271st penningar tillbaks. Han kanske blir ekonom, vem vet?

Kan någon tala om för mig varför det i alla deckarserier och dylikt när det skall undersökas bevis så görs detta ofta i ett rum med svagt blå eller svagt röd porrbelysning? Är det månne för att det skall se speciellt ut i kameran och att själva detaljerna egentligen knappt syns. Det måste finnas tillfällen då helt vanlig normalglödlampebelysning måste vara att föredra. Heltapropåingenting.

Passar på att önska alla en trevlig helg!