torsdag, februari 08, 2007

Lite film

Övergår raskt till lite film. Itället för lite TV. Såg dock filmen på TV:n, genom DVD:n. Jaja. Vattävver. Ser film lite då och då faktiskt. Utbudet på det lokala haket har dock varit skralt på sista tiden. Varför vet jag inte riktigt men det känns som om det varit kvantitet framför kvalitet ett tag eller så tar de mest in skit till butiken.

Såg hursomhelst Huo Yuan Jia (Fearless) med Jet Li. Sådär är min professionella bedömning. Rätt enkel historia med många grymma fightscener. Dock halkar den efter andra filmer i samma genre såsom Crouching Tiger/Hidden Dragon och Hero där det nog knåpats lite mer story och dramatik känns det som. Men som viftningsunderhållning duger den gott.

Av någon anledning har jag också sett Kill your Darlings med en Skarsgård i klänning. Skulle jag få göra om det så skulle jag inte gjort det. Det är beklämmande hur osäkert och stelt det känns att se och framförallt höra svenska skådespelare osäkert treva sig fram på engelska. Pinsamt emellanåt faktiskt. Nej, köp en schweizernöt och en bra biltidning istället.

Har även hunnit med Lady in the water regisserad av Shyamalan där den förbannat bra Paul Giamatti spelar huvudrollen. Tycker inte att sagostilen går hem i den här rullen riktigt. det saknas något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Trovärdighet kan man inte prata om när det händer overkliga saker men karaktärerna saknar det i sig själva på något vis. Den rätta stämningen infinner sig inte riktigt heller i miljöerna som används. Se hellre Sjättte sinnet eller Unbreakable som regisserats av samma snubbe.