torsdag, januari 18, 2007

Dialekt

Ja tänkt att ja sku skriv n'text på min egen dialekt. Det största problemet med det är att jag nog int riktigt vet om jag personligen har nån utpräglad sådan,vidare tenderar det att bli knepigt med dialekt i skrift då jag är van att skriva på ett visst vis. Men ett par ord ska jag väl kunna dra mig te o skrive.En påhittad konversation om ingenting:

= Ja jätt him o gå bakaför vebon o sanne vägn te låa.
- Hare vörte isn där redan? Ja trodd du sku bli ja, du skaint hare nå kakern först då? Men hä ä klart jätt du så jätt du eljest bli int'na gjort .
= Joo, hä ble te o dra hänren ur böxern o dra på sä kläern o ut i körda o lete på sanna bortest i boa.
- Annars kan du ju ta spette o dompe så slipp du ju isn iställe.
= Du men väl int att jag sku spätt enkomt för å ta me te låa, näe då sann ja häller, rättvareä så kom ikkorn å han tyck int om spette nå falit hann-ä, å då kanske hann flytt te grann Den klommerpickn' förestn, han ä så omseokringse att han bruk långkute hele väga te boa i byn för o släng upp päninga på diskn o skrik att han behöv bröe. Men då ärom ännvärr på sörsia. För hä ä toksia re, sörsia, där sku då int jag nämmes bo. Ja sku va hämskt otröjen där ja. Hä ä nästan så tårern börj te rinn utäfter kinnbena påmä då jag tänk pånä.
- Utvere nu innan isn smällt bort förde. Hördu hur björkn tostre te spisn..Jasätt på start e kaffe så du hana te sörpel då du komme tebax efter å ha ävles me sanna.

(heltapropåingenting nr 463)