måndag, januari 15, 2007

Hörselskada

Brukar ibland roa mig med att byta ut ringsignalen på min mobbe. Som jag fö troligtvis använder ca 3% av alla finesser på, men det kan ju vara bra att ha, typ sen, jaja. Nu blev det ljudet av en småtrimmad -69 Camaro med manuell 5vxlad Dough Nash låda som växlar sig igenom ett blackrace. Film (21MB) Rätt ok om då frågar mig. Bytte från ljudet av en "driveby" Bmr från 1953 med en V16 på 1.5 liter, som inte det heller går av för hackor. Bmr mp3 (7Mb)

Men det var inte det detta handlar om, egentligen, de härliga ljuden till trots. Utan det faktum att min tutlur varnar mig med följande när ljudvolymen för ringsignalen höjs över en viss nivå:
"Varning! Höga ringsignaler kan skada hörseln".
Min fråga angående denna varning är vem har mobilen inkörd så pass långt i hörselgången när det ringer att hörseln skadas? Och anledningen till att ha mobilen inkörd i örat skulle då vara? Överskattar inte de goda arbetarna på Sony Ericsson uteffekten på högtalaren i mobilen en smula? Står det folk vid våra landsgränser med varsin SE mobbe i ett hölster redo att maxa ringvolymen och hörselskada fienden tebax hem? Den dagen den signalen lämnar en permanent hörselskada som spår har nog mobiltelefonen övergått i något annat fenomen.