tisdag, mars 06, 2007

Krocken

Den stora lyckan. Körkortet kompletterar med den fulaste bilen i världen, Volvo 360 GLS precist ärvd efter mina två bundsförvanter. Favoritkassetten i hifi bandspelaren som trycker ut flera stycken watt på samma gång genom originalhögtalarna, den dåvarande multimediainstallationen sorteras in under kategorin "Det hörs om man vill höra". Åker det lokala raggarvarvet runt med rutan nervevad och känner mig som en kung över min egen, och för tillfället alla andras, tillvaro. Men titta.

Där på andra sidan gatan, gåendes på trottoaren, är det inte ett mycket fint exemplar av det motsatta könet. Jo, visst är det det. Formerna sitter där precis som på en Ac cobra. Min blick hänger sig kvar och en stilla bön sänds till ovan med innebörd något i stil med att ”låtom denna kvinna finna denna designmässigt undermåliga farkost extremt vackert designad och falla för föraren likt en förstagångsväljare för sitt parti”. Eller något annat mycket bättre exempel på bön.

*Dunk*

Va fa....!?!

Jahapp. Bilen framför stannade vid korsningen. Varför gjorde inte jag det? Ja just det, bruden. Jag har åkt in i framförvarande fordon i ca 3km/h. Hjärtfrekvens +100 slag i minuten. Nytaget körkort, prövotid, studiebidrag som enda inkomst, försäkring, skador, fängelsestraff, bh-storlek, alla de där vanliga "post-krock-traumatiska tankarna" for runt runt i mitt omogna huvud. Hmm, känner inte jag igen den där bilen. Min käre fars kollega med fru. Gulp (Som de säger i seriernas värld Reds anm.).

Dock så inträffar det otroliga att frun i bilen framför precis var på väg att åka och troligtvis trodde hon att hon lyckats få motorstopp eftersom krocken var väldigt lätt så hon startade sin Saab 900 och körde iväg. Kvar satt jag och mös i min nyvunna frihet i ett par sekunder. Tryckte mjukt in kopplingen och förde växelväljaren i ettans läge, vänster körriktningsvisare påslogs med mjuk handled, och en riktigt mjuk start, som även den mest fascistiske bilskollärare skulle ha blivit grön av avund att få ha bevittnat, gjordes.

(Anmärkning. Denna Volvo var med påhängd fullstor takbox inte alltför olik en mobil anläggning för att skjuta upp långdistansmissiler. Slut anmärkning.)

1 Comments:

At 7/3/07 12:07, Anonymous Anonym said...

jag inbillar mig att det är behagligare att ta sig fram i 3km/h där än i rusningstrafiken i storstan ... och att de materiella och emotionella skadorna vid kollisionen hade blev betydligt mindre omfattande :)

 

Skicka en kommentar

<< Home