måndag, december 05, 2005

Farmor

Jag anser att mycket kunskap och gemenskap mellan yngre och äldre generationer går förlorad på grund av någon sorts knepigt allmänt beteende som gör att kommunikationen mellan generationerna försvinner. Det är min uppfattning att det pratas för lite med våra föräldrar och far/mor –föräldrar, både mellan grupperna i medier i allmänhet och i den privata sfären i synnerhet. Jag tycker den äldre generationen lätt glöms bort bland oss alla.

Jag vet att jag sätter stort värde på att få höra hur farmor och hennes 11 syskon bodde och verkade med ytterst små resurser för att få ett drägligt liv i fjällen, som senare präglat hennes totala omtanke om andra och inte sig själv. Ens egna vardagliga ilandsproblem blir så oerhört fattiga och innehållslösa att de inte ens är värda en tanke i jämförelse med vad den generationen upplevde och gick igenom. Det har trots allt varit med och lagt grunden till vad vi kallar Sverige idag med många tårar och mycket svett. Detta för att nu sitta i den nedlagda byn och överleva på i stort sett ingen pension alls pga att hon varit hemma med barn och skött familj och hem och inte ”arbetat”. Det är så att man skäms.

3 Comments:

At 5/12/05 16:22, Anonymous Anonym said...

Ahhh vilken guldgruva i vardagsfunderingar! Kan ana att det kommer mkt tankar när du sitter där vid sjön (på bilden!) :))

/Erika

 
At 5/12/05 22:05, Anonymous Anonym said...

Jag har tack och lov en mamma, med huvudet och tankarna i behåll.
Hon kan berätta mycket från sitt 91-åriga liv.

 
At 6/12/05 07:14, Blogger Dan (gearhead) said...

Erika: Jopps :) Det är iofs en älv men likafullt så.

bert: Det kan jag tänka mig...det skrivs en del historia under den tiden...

 

Skicka en kommentar

<< Home