tisdag, november 22, 2005

Beep beep, booom!

Jag har nog alltid retat mig på detta fenomen inom filmens värld. Varför fördumma en publik till ointelligenta totalt urblåsta soffkomaidioter? Jag pratar naturligtvis om bomber som utrustats med en röd, eller annan färg, diod som blinkar i takt med pipandet som också härstammar från bomben som sitter under hjältens bil.

Om jag nu, mot förmodan, skulle agera bombman så inte fan skulle jag dra dit en diod som blinkar och en liten högtalare som talar om att detta är en bomb enligt filmstandarden ISO 9002:1998. Vidare skulle jag inte heller på en display visa hur pass lång tid det är kvar tills denna detonerar. För att ytterligare förvilla och göra det omöjligt att desarmera denna tingest så skulle alla kablar vara blåa i mina filmbomber.

Denna blinkande och pipande trend finner vi även när det trycks på en sändare på en bil för att hjälten skall kunna följa efter den till det där skumma lagret i hamnen med den skumma typen i den svarta onda bilen. Denna spårsändare piper och blinkar utav bara fan den också enligt samma ISO 9002:1998 filmstandard. Det förvånar mig stort att det inte sitter en 2m lång kätting och en skylt på ett par kvadratmeter som diskret släpar i marken med skriften ”Sändare” i reflekterande reflexfärg modell rappalagrön reflexväst. Beep beep, booom!

4 Comments:

At 22/11/05 12:07, Anonymous Anonym said...

Haha, där slog du huvudet på spiken om man får använda forna uttryck från en glömd tid. Det för mig faktiskt tillbaka till min ungdom detta ämne, jag minns när jag kollade på Knight Rider som ett exempel, där fanns det mycket dioder. Även "datorerna" i lite äldre filmer/serier var prydda med sådana och hör och häpna; även kablarna hade ett hundratal dioder så att det antagligen skulle se ut som det hände något i dom. Detta är ju förstås i en annan tid men jag tvekar på att folk i gemen blev vidare imponerade av plåtlådor stora som kylskåp som var fulla med blinkande knappar som pep och gjorde mystiska ljud ifrån sig. Bara en tanke... ;)

 
At 22/11/05 13:44, Anonymous Anonym said...

Det där har jag också funderat över. För att få ett svar tog jag hjälp av mina fördomar. Om skurkarna är amerikaner är de rimligtvis lika korkade som alla andra amerikaner :)

 
At 22/11/05 17:30, Anonymous Anonym said...

/m: Där träffade du huvudet på spiken.

:-)

Till er andra: Slipp se! Låt bli att titta på skräpet. Ni beter er ju som blåsta amrisar.

 
At 22/11/05 18:16, Anonymous Anonym said...

Jag tittar faktiskt sällan på TV... Men jag känner mig en aning skadad av alla dioder som medverkat i filmer och serier. Dumheten eller "spänningen" kan ju sen diskuteras. Jag personligen vill ju ha lite realism även om det innebär att de onda alltid skulle vinna. Inga mer tidsinställda bomber där kablaget är draget efter standard så vilken idiot som helst kan desarmera, bara en svart liten dosa utan diod (har nämligen sett att dioder sitter på allt) och högtalare, sen kan skurken själv bestämma när allt det roliga ska inträffa. Kanske inte blir så bra film men då kan man sitta där lugn och sansad och tycka att det är verkligt i alla fall, istället för att reta upp sig på att någon trycker på stora "NÖDSTOPP" knappen när det är 1 - 2 sekunder kvar.

 

Skicka en kommentar

<< Home