lördag, november 12, 2005

Talfel

Kikade på filmkrönikan en kväll eftersom det är rätt kul med film helt enkelt. Där skulle en film recenseras, förvånande jag vet. Utgången av detta var en no brainer då det seriösa flickebarnet som stod för själva recensionen skulle recensera en sådan där lättvindig amerikansk komedi som heter ”40 year old virgin”. Det kan bara sluta på ett sätt.

Det känns som om en ”seriös” kritiker tycker om en sådan rulle så är karriären över, för alltid. Nåväl, jag väntade på sågningen och visst kom den, och jag började asgarva. Varför? Jo, det råkar vara så att recensenten i fråga har lite svårt, eller hur man nu skall uttrycka sig, att forma den ”rullande tungan” som behövs för att bokstaven r kan uttalas på ett, för oss vanliga dödliga, vanligt sätt. Då fick meningen:
- …..kissar med morgonstånd….
….[kissaj med mojonstånd].
En rätt intressant fonetik om jag säger så, och allvarligheten flyger som en pilsk gråtrut ut genom fönstret.

3 Comments:

At 13/11/05 18:50, Anonymous Anonym said...

sa hon det? Emma Gray? wow! ha ha!
den filmen vill jag se - kissa med morgonstånd.. häftig film!!

Cecilia

 
At 14/11/05 07:05, Blogger Dan (gearhead) said...

Den fick en 5:a i betyg på texttv, sveriges bästa tv. :)

 
At 14/11/05 15:52, Blogger Elisabet. said...

Dialekter är härligt.
I nyheterna blir det "väder med spott", efteråt.

 

Skicka en kommentar

<< Home