tisdag, januari 03, 2006

Diska

Jag har en fundering vad gäller tid. Närmare bestämt väntetid. Ännu mer närmare bestämt tiden du får vänta medan din anrättning serveras dig från det att du beställt den. Vad är egentligen en skälig väntetid? Vad står det i lagen om vad som skall ske när denna väntetid överskrids? Är jag som konsument berättigad till någon sorts tidsersättning eller gratis pausunderhållning om denna ISO-91654 standardväntetid överskrids med mer än 10%?

Det är trist när det för ovanlighetens skull skall ätas på restaurant och du måste sitta och undersöka tandpetare, brödsmulor från föregående gäster, analysera beteendemönster hos nuvarande gäster, sortera fiktiv tvätt med ögonen fästa på bordsgrannen, kontrollera antalet ”ben” på gaffeln (det sk gaffelbensnumret), lista ut vad som är fake i inredningen och vad som är riktigt, innan du ca 50 minuter senare får en till dagen felstekt köttbit och någon sorts institutodlad påmfritts istället för den kokta rotfrukten du bad om.
Det är vid sådana tillfällen det skulle vara bra att kunna lämna över en ISO-91654 stämning och få lämplig ersättning för psykiskt lidande och tid som du aldrig kommer att få tillbaka, hur snabbt du än äter din anrättning. Du slipper dock diska.

8 Comments:

At 3/1/06 11:15, Anonymous Anonym said...

Byt restaurang!

(Fast det blir väl svårt i Sollefteå, förstås! ;-) )

 
At 3/1/06 11:41, Blogger Dan (gearhead) said...

Hehe, finns faktiskt rätt många här i byn..sådana restauranter finns dock överallt har jag märkt, som ser service som något oerhört ouppnåbart vill säga...

 
At 3/1/06 15:46, Anonymous Anonym said...

kul blogg.

jag såg förresten ditt filmtips, a love song for bobby long, igår. mycket bra. jag gillar scarlett. hon har fin röst. inte för att det har så mycket att göra med om en film är bra eller inte, men ändå.

 
At 3/1/06 15:53, Blogger Dan (gearhead) said...

maria: jo den är bra...fotot i början när han går genom stan är väldigt bra..bara en sån sak...lite tråkig filmtipshörna då jag bara tipsar om rullar jag tycker är bra...ser så mycket film och det mesta är rätt dåligt...gillade "Världen där ute" fö...

 
At 3/1/06 15:58, Blogger Pia-Pralin said...

hmmm du skulle kunna sälja din idé till Mac Donalds, de säger ju alltid -En cheeseburgare kommer att ta ca 2 min.... och 12 min senare sätter du tänderna i den....

BonJovi..hmm i rosa.....:-)

 
At 3/1/06 16:01, Blogger Dan (gearhead) said...

pia: ...jupps...i rosa... nu måste jag leta reda på den ikväll bara för att..den finns där någonstans :)
Makedonken....fi fan...skosula modell oförstörbar..

 
At 3/1/06 22:17, Anonymous Anonym said...

ja, det var riktigt fint. särskilt när man sedan i slutet får se scarlett gå samma väg. precis som begravningen, som också upprepas i slutet. eller ja, gravstenen i alla fall, och folk som håller hand.

tack!

har du sett tom tykwers filmer? tips. heaven är bra. och prinsessan + krigaren. och lola rennt, fast den är lite annorlunda än de andra två om man säger så. :)

 
At 9/1/06 15:32, Anonymous Anonym said...

Jag gillar idén! Några fler idéer ... folk som röker eller inte har styr på sina barn bör enligt en annan iso-standard betala notan för de som får sin lunch/middag förstörd. De kommer ändå billigt undan då - magsårsmedicinen man får skaffa för att man inte får äta ifred är inte billig :)

 

Skicka en kommentar

<< Home