torsdag, mars 23, 2006

Ångerdecennium

Blev påmind om en affär som jag inte fullföljde när jag kikade på bloggywood och fann en massa filmbilar i en lista. Jag är lite bilskadad själv och har fastnat i muskelbilsepoken även fast jag inte äger någon gammal sextiotalare så är det där som mitt intresse en gång började. Av någon anledning så blev det Mustang som fångade mitt intresse och min drömbil är en -65:a Shelby GT350 med originaltillbehöret paxton kompressor vilket gjorde att 289:an lämnade 400+ hk.

Drar lite fakta om GT350:n mest för att stila lite:
289 cu.in
306hk
Aluminiuminsug
Headers (Avstämda grenrör)
Annat avgassystem som mynnade ut framför bakdäcken
Större Holley förgasare än original
Annan geometri i framvagn
Hårdare fjädrar
Koni justerbara stötdämpare
Traction bars
Skivbromsar fram och större trummor bak
Fjäderbensstag
Detroit locker differential
Batteriet i bakluckan
Glasfiberhuv
Varv och oljetrycksmätare
Tävlingsbälten fram
Inget baksäte utan en glasfiberhylla med extrahjul under
Fanns även en R version på 330 hk med bla större soppatank och en glasfiberfront,plastfönster,race säten och extra instrument samt bredare däck och fälg

Nåväl, bilen jag provkörde för sisådär en 6-7 år sedan var en mörkgrön 68:as fastback som var shelbysänkt och hade en GT390 motor. Den hade fått en smäll på ena framskärmen så att den hade flyttat på sig lite men i övrigt så var den väl rätt ok. Ångrar än idag att den inte inköptes för de 60kkr som begärdes. Borde finnas ett ångerdecennium eller nåt.

4 Comments:

At 24/3/06 07:19, Blogger Det Mörka Hotet said...

Herr Shelby är ju en riktig ikon inom motorvärlden!

 
At 24/3/06 07:49, Blogger Dan (gearhead) said...

Jepp...all hail Carroll!

 
At 27/3/06 16:06, Blogger Studiomannen said...

Hade jag kommit in i en GT40 hade jag notg tyckt att det varit OK fart i den...

Det får bli en schysst Mustang istället. Varför inte en Hertz? Världens ballaste hyrbil genom tiderna!

 
At 28/3/06 09:10, Blogger Dan (gearhead) said...

Jo de köpte ju in 1000st..rätt cool svart/guld kombofärg...du var tvungen att vara 24 år för att hyra en...en del hyrde dem över helgen och körde dragracing med dem och lämnade tebax.. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home