måndag, mars 20, 2006

24 part II "The shake"

Jag förstår givetvis varför denna teknik används i serier. Det ger en liten känsla av att du följer med någon och ser saker från dennes axel istället för genom en kameralins. Dock så kan denna teknik om du råkar lägga märke till den förstöra hela upplevelsen. Jag talar naturligtvis om när kameran inte riktigt hålls stilla utan att den rörs lite hela tiden för att få ett mer levande bildformat.

när jag kom på mig själv att lägga märke till detta i början på senaste avsnittet av 24 så blir jag nästan förbannad på mig själv. Mullenuh!! För inte fan får jag det ur skallen sedan, nejdå då är det i princip det enda jag tänker på. Det var det avsnittet det. Så mitt råd till er tv serietittare blir att tänk inte på det, helt enkelt. På något vis så skall jag försöka glömma bort det själv också.

2 Comments:

At 20/3/06 23:31, Anonymous Anonym said...

Jag har ojat mig igenom de bisarra dumheterna i den senaste säsongen ... men nu har jag insett att 24 lever i ett eget universum, ungefär som Narnia (eller Gotham i tv-versionen av batman), där våra naturlagar, kompetens och logik inte gäller.

Vad gäller kameran så har jag för mig att ursprunget är dokumentära krigsfilmer från andra världskriget. Rörlig kamera användes sen i amerikansk spelfilm för att ge en ökad känsla av realism. I frankrike på 50-talet användes det för att bryta illusionen. På tidigt 90-tal letade sig knepet in i postmoderna produktioner som Homicide LOTS och därifrån till vanligt mög som NYPD Blue och 24.

Lars von Trier använde det sen för att vara säker på att publiken spydde av sjösjuka och inte av hans manus och regi.

 
At 21/3/06 07:05, Blogger Dan (gearhead) said...

Kul att du nämner just nypd blue...retat mig sanslös vissa avsnitt av den serien då kameraskaket varit alltför tydligt..vid varje ny bild så skakades det...huvva...

 

Skicka en kommentar

<< Home