tisdag, mars 14, 2006

Hallå....a

Finns det egentligen någon mening med att ha så kallade hallåor som med hatten käckt på svaj presenterar nästa program i tv tablån? Det är inte så att du sitter där och höjer på ögonbrynen och förvånat konstaterar att jaha, nu börjar viss det programmet snart och det hade jag ingen som helst aning om så det var en himla tur att hallåan gjorde mig uppmärksam på det.

Har det skett någon utveckling i detta yrke med tiden, i så fall vad? Alla grova skämt de drar om de kommande programmen dessutom. Det riktigt lyser i ögonen på hallåan när en ordvits modell äntligen-hemma-Timell får avkunnas i rutan. Vad säger en hallåa på frågan vad har du gjort idag då? Ja, idag har jag påat bolibompa och antikrundan för att senare läsa in en trailer för debatt, riktigt svettigt faktiskt.

Hur gör man för att vara en dålig hallåa? Det skulle vara lite småkul om någon av dessa hallåor fullständigt bakfull, utan minsta antydan till leende, presenterade rapport totalt likgiltigt med orden:
Jahapp, nu blir det rapport……igen.

4 Comments:

At 14/3/06 12:30, Anonymous Anonym said...

Det verkar vara svårare än man tror. Lyssna aktivt på hur de olika hallåorna sätter stämningen för programmet. Jag tycker att det ger en mer personlig, organisk, levande, yada-yada känsla när kanalen har ett levande ansikte utåt. Men det är inte kul när deras prata går ut på att tala om vad som händer i veckans avsnitt av "Dramatiska vändningar du aldrig kunnat föreställa dig"

 
At 14/3/06 14:06, Blogger Dan (gearhead) said...

Ja ett dött ansikte utåt skulle nog kunna tas för lite väl trist kanske men ändå...det är väl inte för hallåans leende du tittar på antikrundan utan för att få uppleva besvikelsen hos de vars "antika" vas från 1973 blir värderad till 300kr?
:)
Nej, jag behöver inte ett steg till mellan mig och de tv program jag vill se...så det gäller at rpicka in starttiden exakt.

 
At 14/3/06 14:06, Blogger Dan (gearhead) said...

rpicka = pistolen med racinganor..
*ehm*

 
At 14/3/06 23:52, Anonymous Anonym said...

Jag vet inte hur det är nu, men när TV3 kom så hade de en anonym röst bakom en logotyp inför varje program och det kändes väldigt opersonligt, så jag slutade att titta. Sen var ju programmen kassa också, vilket kanske hjälpte till

 

Skicka en kommentar

<< Home