fredag, mars 03, 2006

Sträck översatt

För de övriga tre som läste gårdagens österbottendialektinlägg och inte begrep eller orkade läsa så är det väl lika bra att dra historien på vanlig svenska antar jag. Dock så kommer det att förklaras lite mer kring det hela denna gång för att riktigt suga musten ur händelsen. Jag har en enda idol här i livet och det är min morfar som fortfarande lever och frodas i Finland. Han heter något så ubercoolt som Walter. Han är en sådan där människa som i stort sett aldrig klagar över tillvaron utan bara accepterar den. Han är också en människa som de få gånger han blir förbannad verkligen blir det och du behöver inte gissa om så är fallet utan det märks helt enkelt. Den här historien var en sådan gång.

Walter råkar nämligen äga en stor del av en udde där flertalet av hans barn har sommarstugor. Området är privat liksom vägen dit vilket står på en hel hög med språk på en skylt vid vägens början. Trots detta så lyckas en husbil från Tyskland med ca 7 personer i missa skylten och köra vidare in på vägen. Nå, det må vara hänt och det brukar också hända lite då och då. Inget ont med det. Men av någon totalt för mig främmande anledning så bestämmer sig dessa för att utöka begreppet allemansrätt alldeles för långt. De åker in på en högst privat sommarstugetomt. De lånar några tegelstenar som ligger på altanen. De bygger en liten grillplats och gör upp en eld i den ca 4 meter från stugan. De är i full färd med att installera sig i båten tillhörande stugan för att åka ut på viken när min morfar bestämmer sig för att gå dit och tala lite lätt med personerna. Jag fick följa med eftersom jag kunde engelska och skulle förklara för vederbörande att om de inte försvinner genast så kommer Walter att hämta sitt hagelgevär, en side by side fö, och argumentera vidare med den. För sådär gör man tamigfan inte.

Jag hade väldigt svårt att förstå hur man kan göra som dessa ”turister” uppenbarligen gjorde men redan då, var väl runt 12 år kanske, hade jag listat ut att världen är full av tröttmössor och att någon gång kommer min väg att korsas av några av dessa. Min förvåning var dock inget som gick upp mot hur min morfar uppfattade saken. För att få en liten inblick så har han bott där i större delen av sitt liv och uppfostrat 6 ungar och vallat sina kor på den udden och bärgat sitt hö samt slitit i sitt anletes svett med att fiska i havet med den udden som utgångspunkt och till slut kunnat köpa loss en bit mark åt sig själv och sina barn och krigat mot ryssar någonstans där emellan samt varit på väg mot Sverige på ett isflak, men ändå accepterar det mesta som livet gett honom genom åren. Att då ett par respektlösa "turister" just beter sig respektlöst fick en ganska stark inverkan på honom, märkte jag då, om jag jämför med hur jag uppfattade det hela. Han blev helt enkelt heligt förbannad. Eftersom jag sällan sett honom så var det med en påträngande känsla av total sanning som jag vidarebefordrade hans ord på engelska till ”turisterna” som till en början nästan inte verkade förstå allvaret i deras handling men någonting i de jag sa kombinerat med Walters ögon fick dem att avlägsna sig rätt kvickt.

Så, det var den historien.

Trevlig helg på eder alla!
Mvh.

3 Comments:

At 4/3/06 18:33, Anonymous Anonym said...

Hörde en kommentar i radion idag, där någon vill ändra begreppet allemansrätt. Istället skulle det heta allemanskyldighet.

Ligger något i den idén.

Fast jag måste ju säga att det där med tyskarna verkar lite väl magstarkt. Om det nu inte är en skröna.

Med dig, vet man ju aldrig riktigt säkert.

 
At 6/3/06 08:47, Blogger Dan (gearhead) said...

Ingen skröna...det var lite overkligt så man stog mest och gapade och undrade hur man kan bete sig så...

 
At 23/3/06 13:11, Blogger Studiomannen said...

Side by side... tror lederhosarna hade stuckit även om han kommit med bockmodellen... :-D

Bra historia!

 

Skicka en kommentar

<< Home