onsdag, mars 01, 2006

Naturligtvis

Kom inte ihåg i vilket sammanhang det sades men det var någon på dumburken som uttryckte sig något i stil med ”…onaturligt aggressiv”. Ställer mig då frågan, som säkert ca 104 miljoner andra människor gjort, om inte precis allt är naturligt. Om inte, vad? Är onaturligt/naturligt bara en slags personlig referensram som beskriver en slags egen norm som råkar delas av fler? Är något onaturligt för att det inte inträffat förut och blir det naturligt automatiskt om det skulle inträffa? Ute i naturen brukar det heta, slutar naturen då du råkar ha ett tak och ett par isolerade väggar omkring dig? Finns det en ickenatur? Vart?

Ähh, tror jag släpper det och går vidare med att reflektera hur svårt det är att verkligen gå in för att göra ingenting. Att även fast man är tvungen att göra saker så försöker man att ödsla så lite energi som möjligt under tiden. Jag menar att till exempel inte svara på alla onödiga frågor från nödiga människor som du får lite då och då. Du blir i och för sig stämplad som en komplett idiot men varför svara på självklara så kallade frågor som egentligen är mer uttalanden än frågor. Några exempel på sådana ”frågor”:

- Är det inte lite kallt i dag? (Temperaturen är ca -28° )
- Och du har ett par vita strumpor idag? (Du har ett par vita strumpor på dig)
- Har du varit och fiskat? (Du står med fiskespöet i ena handen och nyfångad harr i den andra)
- Är inte garaget färdigt än? (När endast plattan är gjuten)
- Osv osv….

Dessa frågor kan man lika gärna lämna hängande i luften och skicka vidare till någon annat universum där relevansen ter sig oerhört mycket mer relevant eller svara något i stil med:

- Kan du inte frammana ett uns av insikt och försöka svara på den frågan själv, tröttmössa?

Det är nu som den sociala spänningen i luften kan bli en smula spännande och du märker snabbt om luften mellan er kollapsar av spänningsskillnaden och en blixt av djupt förakt och misstro kan ledas genom densamma när den frågande personen inser att inleda ett skitsnacksamtal inte står överst på din lista och anledningen till detta kopplas av denne snubbe till sin egen person och den eventuella grannsämjan skjuts i sank, om det var en granne. Jag har föresten skrivit en text och tagit reda på fakta angående åskskydd en gång i tiden. Därav den något knepiga kopplingen mellan onödiga frågor och kollapsande luft. Eftersom ett av åskskydden är luftgap. Det kanske kan vara bra att veta för att inte totalt såga mina tankebanor som svagt osammanhängande. Eller inte. Och sedan blev allt svart…som så många gånger förr.

tal om fiske föresten, ja jag skrev fiskespö här ovan för ett par stycken sedan, så är chansen stor att jag skall gå och lyssna lite på Gunnar Westrin när han berättar om en resa till Mongoliet. Det ser jag fram emot. Är det möjligt att se bak emot något månne? Ni ser, det slutar aldrig…..

”Ahhhhhg” Som fantomen skulle sagt. Jag tyckte den tidningen sjönk i kvalitet när den blev fylld med färg. Det var i och för sig en halv livstid sedan den lästes i men ändå. Det kan tyckas att eftersom färg tv:n blev ett generellt lyft för det mediat så skulle en färgglad fantomen i sparkdräkt kunna gå samma öde till mötes. Möts verkligen öden föresten? Är det inte föremålen för ödena som möts och inte själva ödena i sig? Heter det ödena? Ödor? Ödem? Lexikon vad är det? Så här blir det när det skrivs utan mål, rim, reson, vers…Det är bara att tugga i sig och acceptera. Blåval.

Ytterst imponerad om du läst ända hit. Det skulle nog aldrig jag klarat av.

6 Comments:

At 1/3/06 12:01, Anonymous Anonym said...

Min reflektion är att han inte sa unikt aggressiv. Det finns många företeelser som är onaturliga utan att vara unika ... mina bad beats i poker t.ex. :-S

 
At 2/3/06 14:20, Anonymous Anonym said...

"Har du klippt dig?"

"Nej, jag har bara lossat huvudsvålen och dragit in lite hår på insidan, idag. Imorgon tänkte jag ha svans."

(Så låter mitt svar på den onödiga frågan)

 
At 2/3/06 16:27, Anonymous Anonym said...

jag läste till slutet! men å andra sidan har jag har ju läst brott och straff också så jag är van. :)

 
At 3/3/06 12:54, Blogger Dan (gearhead) said...

maria: *applåder*

 
At 7/3/06 03:55, Blogger Studiomannen said...

jag läste ända hit. Och det är nu som du, efter att ha sett klockslaget under detta inlägg ska fråga:

"Sover du inte än"?

 
At 7/3/06 07:12, Blogger Dan (gearhead) said...

Sover du inte än?

 

Skicka en kommentar

<< Home