måndag, februari 13, 2006

Nudelsenap

Sitter och tittar på en röd ogenomskinlig flaska med texten Felix tomatketchup och den får mig att börja fundera. Ibland krävs det inte mer, eller mindre för den delen heller. Det är just ordet tomatketchup som jag fascineras lite lätt över och undrar då lite lätt om det finns andra sorters ketchup? Gurkketchup, potatisketchup, morotsketchup, makadamketchup, möjligheterna blir helt plötsligt oändliga. Jag frågar mig alltså om det finns ketchup som inte är tomatbaserad. Vilken ketchup skulle vara din favorit om du fick välja något annat än just tomat? Varför har senapen klarat sig från detta förtydligande men inte ketchupen?
Nåväl, kikade in på Felix hemsida och fick se att det bl.a. finns salsaketchup, pastaketchup, sweet & sour ketchup.

Fan.

Som den insnöade smurf jag är så har detta totalt förbigått mig som ”omedveten” konsument och därmed fallerar hela min början på detta inlägg men det kan gemene man nog ha överseende med. Nu dyker helt andra frågor upp istället. Finns det salsasenap? Pastasenap? Nudelsenap? Jag vägrar trycka in Nudelsenap i sökmaskinen google så jag tar helt enkelt och lämnar dessa frågor obesvarade och suger i mig en decimeter tomatketchup.

3 Comments:

At 13/2/06 08:47, Anonymous Anonym said...

ketchupen var en sås som från början inte ens innehöll tomat. det var först senare världen blev besatt av tomatketchup.

och fråga mig inte varför jag vet detta. jag äter inte ens ketchup.

 
At 13/2/06 10:36, Blogger Dan (gearhead) said...

ok...det finns fler än mig som bär omkring på sådan där högst användbar information som lätt kan arkiveras under fliken värdelöst vetande...suveränt!
:)

 
At 13/2/06 15:50, Anonymous Anonym said...

Och här kommer värdefullt vetande. Såsen, för det kallas sås, var från början gjord av ansjovis, valnötter, svamp och kidneybönor. Den härstammar från östasien, troligen en provins i sydöstra Kina.

Inte en tomat i sikte, alltså.

Så det är egentligen (jänklien, för er unga) inte så underligt att den förses med prefixet 'tomat-'.

Sen kan man ju förstås fundera över sådana där ordsammansättningar. Hade en gång en tyskfödd lärare som undrade över varför vi hade Touristshop i Kiruna. "Vad säljer man där?", undrade han.

Måltid är också ett sådant där ord. Det betydde förr att det var dags för ett mål. Tid att äta alltså. Vad blir då "måltidsdags"?

Fundera på det du!

 

Skicka en kommentar

<< Home