tisdag, januari 31, 2006

Salt

Eftersom det händer ibland att jag råkar befinna mig framför dumburken så händer det också att det reflekteras över densamma. Inte särskilt förvånande kanske men det fungerar bra som textutfyllnad här. Visst skulle det vara intressant om det i någon tv serie smögs in en lätt touch av den gråa vardagen istället för moralkakor och jagande av alienliknande varelser runt äppelträdet med lite lätt dimma på lagom höjd ovanför marken i varannan scen. Ett exempel. Seriens huvudpersoner sitter och fikar, det verkar vara populärt bland tv serier, då säger den ena till den andre istället för tvärtom: - ”Såg du vilken ful keps” Varpå den andre svarar: - ”Ja”. Detta dras då ut under ca 4 minuter och sedan går de helt enkelt ut. Genialt. Detta då istället för att det dyker up 4 moralkakor till kaffet som löses på ett sätt som bara en hög med manusförfattare kan komma på. Ibland skulle det i alla fall vara på sin plats. Eller inte. Eller jag vet inte. Och sen blev allt svart.

En annan sak som har lika mycket att göra med tv tittande som en hög med ren vittvätt har att göra med två vilt flaxande kopulerande svarta illvilliga beteendestörda allmänt frånstötande korpar är att jag imorse låg bakom saltbilen. Denna älskvärda djupt förankrade förnekelse över att vi en gång per år har något som är känt som vinter för de flesta av människor här i det avlånga landet überlagom. Detta, för oss vanliga dödliga, faktum skall motarbetas genom att sprida detta förbannade salt i tid och otid över vägnätet här i länet. Det som är mest roligt tycker jag är att så fort du passerar länsgränsen mot endera jämtland eller västerbotten så slutar detta ofog. Det slutar även fast det är minst lika mycket vinter i dessa två län och jag antar att de har ungefär lika mycket väg att hålla reda på också. Detta verkar fungera bra där eftersom de har förlikat sig med den oerhört svindlande tanken att vinter innebär vinterväglag och körningen anpassas därefter. Varför detta saltande fortsätter vet jag inte men jag är dock av den uppfattningen att det inte är annat än ett jävla ofog. Helt enkelt.

3 Comments:

At 31/1/06 13:09, Anonymous Anonym said...

Här i länet har E4:an saltats i några år. Till eländes eländes elände för trafikanterna.

Men nu har Vägverket börjat inse, att det inte är så bra, och har "på försök slutat salta mellan Rosvik och Rutvik". Ca 4-5 mil.

Och det funkar! Helt överraskande för experterna. Helt logiskt anser bilisterna.

 
At 31/1/06 13:35, Blogger Dan (gearhead) said...

Det var skönt att slippa saltet när jag bodde i lule...i och för sig så är det meningen att det skall ha minskat med hälften detta år i vårat län men jag tycker det är hälften för mycket kvar om jag säger så... Det fungerar som synes i andra län, fast vi kanske är extremt dåliga bakom ratten här vad vet jag.

 
At 31/1/06 14:34, Anonymous Anonym said...

"... vi kanske är extremt dåliga bakom ratten här vad vet jag...."

Oj - Där bjöd du nästan in till nånting!
:-)

 

Skicka en kommentar

<< Home