torsdag, januari 19, 2006

Påsknytare

Över tid har min hjärna registrerat mången olik sak och skapat associationer mellan några stycken av dem. En del av dessa kan för en oinvigd tyckas vara obegripliga, andra kan verka fullständigt glasklara, även fast det finns glas som inte är speciellt klart i sig men det får gemene man ha överseende med. Tänkte nu, pedagogisk som den diabildsvisande pogo pedagog jag är, ge ett par exempel på några av mina associationer. Erkänner också utan problem att jag har en del associationer är mer åt fördomshållet än rena associationer. Vidare är jag också rätt övertygad om att om ordet i sig, association alltså, skrivs fyra gånger på rad så är risken för felstavning överhängande.

1 Ser jag en flamingo i en våtmark så förväntar jag mig att en stor knarksmugglarbåt skall komma körandes och introlåten till Miami Vice skall börja ljuda. Det är ingen association som är speciellt besvärande eller påtaglig då flamingon är i stort sett utrotad i västernorrland så vitt jag vet.
2 Om jag hör någon påstå att filmen Space Truckers är bra så väcks en stor rädsla för denne person. Se filmen och förstå varför.
3 Lägger jag undan en plastpåse så måste jag knyta ihop den. Det är ett resultat som en tidigare lång relation gett upphov till medelst tjat och som med tid blivit ett svårkontrollerat behov. Detta är mer ett tvångsbeteende än en association men jag kände att jag var tvungen att berätta för att få fler i samma situation att förstå att vi är inte ensamma. Plastpåsknytare förenen eder.
4 Datorer betyder arbete. Det har fått till följd att jag sällan slår på dumburken hemma. Bra eller dåligt vet jag inte utan det är ett faktum.
5 En soffa betyder att man kan strunta i alla måsten och bara soffkoma bort en hel dag utan att samvetet tar överhanden. Soffan är alltså ett samvetsfritt rum i rummet. Praktiskt. Gäller dock inte skinnsoffor. Någon måtta måste det vara.
6 Stormarknad är ångest. Varor i mängder, av samma typ men olika märken. Hyllmeter efter hyllmeter med olika sorters snabbmakaroner passar in i vilken Norénpjäs som helst.
7 En hög män på en bänk utanför Lindex associeras till sann tyst gemenskap. Detta eftersom alla väntar på deras respektive och där ord ej behöver yttras eftersom alla vet varför de sitter där. Jag har suttit där själv och väntat.
8 Vasstrån är smärta. Fråga mig inte hur jag vet men ont gjorde det. Väldigt.
9 Värme, bränt gummi och ofullständigt förbrända avgaser är njutning. Dragrace, say no more.
10 Creed relateras till misslyckande. Fråga mig inte varför, det bara blev så.

Slutar där. Är detta intressant eller speciellt på något sätt? Nej inte direkt, men det är i och för sig inte min sak att avgöra utan jag fyller bara på med ytterligare ett par rader.

3 Comments:

At 19/1/06 19:46, Anonymous Anonym said...

Hoppsan. Här skulle en beteendevetare få frispel.

Har du funderat på att donera dig till vetenskapen. Den psykiska.

Det skulle vara bra, för då kunde dom kanske komma på någon metod för att hjälpa mig också.

Gör det, Dan. Gör det!

 
At 20/1/06 07:10, Blogger Dan (gearhead) said...

Funderat men inte riktigt vågat ta steget... :)

 
At 20/1/06 12:45, Anonymous Anonym said...

Men Dan; Du kan flyga - du är inte rädd!

 

Skicka en kommentar

<< Home