måndag, januari 09, 2006

Lärd

Autodidakt. Vart går gränsen för att klassa en kunskap som självlärd? Vem lär något åt dig om inte du själv? Kan någon annan lära sig något åt dig medan du sitter och läser seriesidan i gårdagens lokaltidning? Vad spelar det för roll? Har man lärt sig något så har man. Jag har i alla fall lärt mig allt jag kan själv. Alla är autodidaktinerade enligt mig, vare sig det finns ett sådant ord eller ej.

Egentligen fanns där ingen fundering för dagen men det är vid sådana tillfällen ordbajseriet kommer till sin fulla rätt och du efter ett eller två stycken inser att detta inte kommer leda någonstans ej heller lämna något avtryck i världshistorien som något värt att efterlämna åt någon slags desillusionerad nästa generation X vars uppfattning om min uppfattning om självlärdhet knappast ter sig som en uppfattning alls utan på sin höjd en axelryckning som skulle kunna tänkas vara ett litet statement eller så snöade det bara ovanligt mycket den dagen. Hursomhelst var det kallt imorse. Hepp.

4 Comments:

At 9/1/06 13:51, Anonymous Anonym said...

De långa meningarnas mästare.

Hm??!

 
At 9/1/06 15:27, Anonymous Anonym said...

Har det inte mer med att man inte har någon som visar en rätt att göra? Att vara autodidakt är en jäkla fälla - vem skall man skylla på när det skiter sig?

 
At 10/1/06 09:11, Anonymous Anonym said...

Och kan man då skriva ut diplom åt sig själv att hänga på väggen. Och intyg till sig själv att ta med på anställningsintervjun?

Typ: Härmed intygar jag att jag själv lärt mig att .... Jag var noga och kunde svara på alla mina frågor. Jag som lärare tyckte att jag som elev var mycket lättlärd och hade ett gott uppförande.

 
At 10/1/06 09:26, Blogger Dan (gearhead) said...

Precis, exakt så, på pricken....hmmm..eller nåt :)

 

Skicka en kommentar

<< Home