torsdag, januari 12, 2006

Eldvatten

Kom och tänka på en sak häromkvällen när en bok förtärdes läsvägen. Det existerar rätt många uttryck som aldrig någon skulle använda i dagligt tal men som verkar närmast kutym att använda i böcker. Jag har förstås glömt i stort sett samtliga exempel jag lade märke till, läste i lokaltidningen att ett dåligt minne inte behöver vara ett tecken på demens vilket jag fann stor förtröstan i, men jag kommer i alla fall ihåg detta:
- Ett ögonblick.
Finns det folk som säger det nuförtiden? Är inte vänta ett ord som ligger lite närmare och inte kräver lika många exekveringar av minnestrådar och synapser frågar sig återigen denne oträffbare gemene man. Jo, svarar jag helt enkelt.

En annan femma som tillhör denna bokens värld är att hjälten, om man nu råkar läsa en bok med en eller annan hjälte i eller en nersupen frånskild överviktig polis, hinner ibland tänka en hel sida eller ett par till och med under svårt stressande situationer såsom då elaka skurkar jagar denne med ett par halvautomatiska handeldvapen, där är ett till ord föresten, handeldvapen. Låter besläktat med eldvatten men har förmodligen inget med varandra att göra förutom att de varit döda i dagligt tal ett rejält tag. Finns förmodligen rätt många exempel till men detta var ett axplock ur mitt lager, där det finns hundratals exempel till men som jag för närvarande väljer att behålla för mig själv, vilket egentligen är ett finare sätt att säga att jag inte kommer ihåg speciellt bra.

4 Comments:

At 12/1/06 08:59, Anonymous Anonym said...

Hm...!

Ja, jag tycker då att ordet 'ögonblick' är ett högst modernt, relevant och talande ordval för moderna, alerta och intelligenta människor.


Ord som 'intet', 'olidlig' och 'storhet' är däremot lite tveksamma sedda i samma perspektiv.


;-)

 
At 12/1/06 09:11, Blogger Dan (gearhead) said...

De är således skrivna ord...Sist jag hyrde en film så sades varken intet, storhet, eller olidlig vad jag kan minnas...ej heller ögonblick...vidare om det gör mig omodern, oalert samt ointelligent gör det inget då jag förmodligen glömt det imorgon.
:)

 
At 12/1/06 12:09, Anonymous Anonym said...

Å - Då har du missat filmen 'Varats olidliga lätthet'.

 
At 13/1/06 07:16, Blogger Dan (gearhead) said...

Inspirerades av titeln på verket ja...tycker den är skön....har dock varken läst boken eller sett filmen...

 

Skicka en kommentar

<< Home