onsdag, januari 11, 2006

Det omedvetna

Reflekterade lite lätt over ett uttryck jag hörde sväva ute i informationsrymden och som mina parabolantenner till öron som för tillfället, och som så många gånger förr bör tilläggas för att ingen skall missta sig, råkade vara inställda på allmänt värdelöst vetande modell ”det här glömmer jag nog innan det nått mitt minne”. Det sades nämligen något generaliserande om den stora gruppen som ibland lite skamlöst brukar gå under benämningen konsumenter. Dessa var i detta fall medvetna sådana. Då inte ännu begreppet medvetna konsumenter nått mitt minne utan det fortfarande befann sig i tullen mellan örat och minnet så kontemplerades det över möjligheten om dess raka motsats och vad det innebär egentligen.

Med dess raka motsats menas förstås den grupp som jag tycker borde vara oerhört mycket mindre nämligen de stackars omedvetna konsumenterna. Innan jag fortsätter min tankebana så kan jag förtälja eder, låter som om man håller på att slöjda i trä när ordet förtälja används men det är smällar man får ta som en egenutnämd vardagskrönikör, om att jag först kom att tänka på om man inte är en medveten konsument kanske man tappat medvetandet? Men det förefaller lite dumt att blanda ihop att vara medveten och att vara vid medvetande vilket den 7 åriga försteklassaren så genant enkelt skulle ha förklarat för mig om jag hade presenterade min fundering inför dennes granskande intellekt.

Nåväl, vart var jag, hmmm…Jo just det, gruppen omedvetna konsumenter. Varje handlares plaskvåta dröm. Den omedvetna konsumenten som knappt är medveten om att denne är ute för att konsumera och blir till den största grad, måste vara typ en massa ° kelvin, förvånad över att denne vid hemkomst knappt kommer ihåg att det konsumerats och denna förvåning tilltar då han ser den nya bilen på uppfarten till sitt boende samt den nyinstallerade storbildsteven som är så platt att pannkakan i grannhuset knappt vet till sig av avund och alla de andre prylarna som konsumerats under stort omedvetande.

Finns det månne stödgrupper för dessa förtappade individer? När var du en omedveten konsument senast? Är man som omedveten konsument medveten om sitt omedvetande eller är det per definition omöjligt? Tror att det skulle vara kul att leta reda på något man knappt vet vad det är och enbart för att kunna klassas som omedveten konsument helt sonika köpa det samtidigt som du försöker vara högst omedveten om själva händelsen i sig.

3 Comments:

At 11/1/06 09:10, Anonymous Anonym said...

ALLA ANDRA är omedvetna konsumenter, av skräp i pressen, i TV, i Radio, i reklam..... och av värderingar som de 'bara fått' från någonstans som ingen kan spåra ursprunget till.

JAG är däremot medveten!










;-)

 
At 11/1/06 10:36, Blogger Dan (gearhead) said...

Haha...knappt något storhetsvansinne alls där :)

 
At 11/1/06 18:40, Anonymous Anonym said...

Om du vill ha mer att kontemplera med ... fler oord t ex så kolla här:
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt022.html

Bland det roligaste jag vet.

 

Skicka en kommentar

<< Home